1) Prawie każdy z późniejszych mark'ów będzie sobie rzucał pod koniec życia Paling albo/i Magic Shield. Ten pierwszy blokuje wszelkie ataki niemagicznie (z Quickeningami włącznie), ten drugi całkowicie uodparnia na magię. W wypadku Exodusa, afaik wystarczy prać gnoja magią (nie używaj Flare, bo to laguje, najlepszy jest Shock do takich spraw), bo pod koniec daje sobie Paling. Jeżeli dalej będzie problem, to poczekaj poprostu. Po ok. 2 minutach Paling/Magic Shield powinny zejść.
3) Na to jest trick'owa metoda. Koleś jest w górnej-lewej części planszy, z której można wejść do Stillshrine of Miriam. Idąc tam musisz unikać tej planszy na której sie Trickstera spotykało (musi być zamieć, jak do niego idziesz, a jak tam wejdziesz, to zamieć zniknie). Wystartuj z Bur'omisce i na kolejnej planszy skręć na zachód. Potem kieruj się do tego fragmentu planszy, a Fafnir (bo to chyba o niego chodzi) będzie czekał.
4) Nie pamiętam go. Jaki to potwór? Zagadaj może z Nu-Mou w siedzibie gildii, może on rozwieje twoje wątpliwości.