książka - instrukcja ma ponad 100 stron chyba hehe jeśli dobrze pamiętam, a z pamięcią u mnie cienko hehe ale sprobujem ;]
ogólnie:
deck powinien składać się z 60 kart, ale u nas była ilość dowolna
są różne rodzaje kart:
kreatury czyli istoty żywe, ludzie, potwory itp.;
instant czyli "szybki czar" że tak powiem, karta którą można użyć w każdym momencie
enchant - czyli urok, "czar" działający dopóki się go nie zniszczy, są enchanty które "nakłada" sie na kreatury lub takie ktore same w sobie cos robia, ( mozna uzyc tylko w swojej turze, ale nie turze ataku --> patrz dalej )
sorcery - karta-czar, którą można rzucić w swojej turze, ale nie kiedy atakują twoje kreatury ( uzywa sie tak samo jak enchanty, w swojej trze tylko)
artefakty - artefakty mogą być kreaturami lub działać jak enchanty, z tego co pamietam heh
no i land - czyli magicowa mana, bez tego sie nie obejdzie :] landy dzielimy na wyspy (island) - niebieskie, bagna (swamp) - czarne, góry ( mountain ) - czerwone, pola (plains) - białe i lasy (forest) - zielone... są tesh landy mieszane, albo karty ktore dodaja ci mane jakiegos koloru
w nowszych seriach sa tesh bronie, ktore dzialaja jak enchanty, zazwyczaj polepszajac statystyki postaci, ale ja osobiscie nie mialem takie jw reku ;]
aha kazda karta ma przod i tyl, niemozliwe, co nie? ;] z przodu jest cały opis karty: rysunek ( bardzo fajne sa niektore) pod nim typ i nazwa (np. creature - wizard ) nizej moze byc umiejetnosc, jesli karta taka posiada lub jej wlasciwosci ( np. jesli x zaatakuje to przeciwnik wyrzuca karte z ręki lub cos w tym stylu) czasami dodane sa tesh jakies fajne cytaty ( przykladowo na karcie sciany powietrza - "let the air itslf protect you, for it is everywhere" - master wizard ), jesli karta jest kreaturą, w prawym dolnym rogu podane sa 2 wartosci x/y gdzie "x" - to sila ataku a "y" - to zycie czy obrona jak kto woli, oczywiscie kazda karta ma swoja "cenę" podaną w prawym górnym rogu
tyl karty to takie tam ozdoby i napis - magic the gathering
kiedy mamy jush ułożone decki, można rozpocząć grę... karty kladziemy w kupce, przodem do powierzchni, zeby nie widac opisu,
kazdy startuje z 20 punktami zycia (przynajmniej my tak gralismy) na poczatku dobieramy 7 kart, sama gra jest turowa oczywiscie... w swojej turze można wystawic tylko jeden land, dla reszty ograniczeniem jest tylko cena :], zalozmy ze mamy dwa wystawione jush do gry lasy, w rece trzymamy kreature kosztujaca 1 land obojetnego koloru i jeden las, wtedy trzeba "tapnąć" (tap) landy, czyli po prostu obrocic je o 90 stopni ( symbolicznie ) i wystawic kreature, landy mozna odtapowac i uzyc dopiero w swojej nastepnej turze ( analogicznie uzywa sie czarow, tyle ze te uzywa sie raz, a potem trafiaja na cmentarz - graveyard, tam tesh trafiaja zabite kreatury )...
nasza tura dzieli sie na mniejsze tury, najpierw tura w ktorej mozemy wystawiac landy, artefakty i postacie, uzywac enchantow, instantow i sorcery... jesli atakujemy to nastepuje tura ataku, w ktorej wszystkie atakujace kreatury zostaja "tapnięte" i nie moga bronic w turze przeciwnika, podczas tury ataku mozemy uzywac jedynie instantow... przeciwnik tym czasem wystawia obroncow i wybiera, kto blokuje kogo, wtedy dochodzi do "starcia statystyk" heh nasze x/y wiadomo ze jak walniemy karta z atakiem 3 karte z obrona 2, to karta przeciwnika ginie, jesli jednak kreatura wroga ma wiecej ataku niz ty obrony, to twoj atakujacy trafia do grobu ;] istnieje mozliwosc ze zabija sie nawzajem ( niektore karty maja tesh "firste strike" czyli atakuja jako pierwsze)... kreatury ktore sie prezbija zadaja obrazenia graczowi ( przypominam, ma 20 zycia, mozna oczywiscie sie leczyc czarami itp. zmona miec tesh ponad 20 zycia :] )... potem nastepuje tura przeciwnika, kreatury ktore atakowaly ture wczesniej nie moga teraz bronic, chyba ze maja taka umiejetnosc...
no i gra sie tak, dopoki ktoremus graczowi nie zostanie nic zycia...
uff... jesli cos pominalem, albo pomieszalem to prostujcie, dawno nie gralem, wiec moglem cos popieprzyc :]
tyle napisalem, co za to dostane?