Generalnie jakikolwiek system w grze by nie był, to po jakimś czasie przyzwyczaję się do każdego i opanuję go. Jeśli chodzi o Chrono Cross:
System gry jest jednym z najlepszych jakie miałam okazję poznać. Brak punktów doświadczenia> co prawda istnieją poziomy, które określają stopień zaawansowania postaci, ale szkoda, że nie istnieje możliwość podwyższania bez końca jak na przykład w Final Fantasy 7. Jeżeli chcemy zwiększyć nasz poziom musimy iść dalej wraz z rozwojem fabuły, by w końcu (najlepiej) spotkac jakiegoś boss'a, bo to za niego dostajemy najwięcej punktów. Walki ze zwykłymi stworami nie owocują kolejną ilością puntktów doświadczenia, owszem kilka można zarobić ale niewiele. Ciekawie został rozwiązany sposób magii. Squaresoft zupełnie odeszło od puntków magii. Posiadamy ograniczoną liczbę miejsc na elementy, jednak wraz z tym jak rośnie doświadczenie naszych postaci liczb miejsc się zwiększa, co uważam za całkiem ciekawe rozwiązanie. Poszczególnych czarów można użyć zaledwie jeden raz, ale postać posiada na tyle miejsca, że mi prawie nigdy nie zabrakło potrzebnego czaru, dlatego uznaję ten pomysł za całkiem niezły. To tyczy się wszytskich czarów zarówno technik specjlanych jak i summonów, co może niektórych denerwować, ale ja uważam, że dzięki temu używanie summona nie staje się nudne (jak miało to miejsce w FFVIII). By przywołać summona w CC należy do tego przygotować pole, które musi mieć kolor zgodny z innate danej istoty <to sprawia, że w grze tej przywołanie summona nie jest takie pospolite i powszechne. Wzywamy go jedynie w ważnych momentach, dzięki temu summon jest uznany za pomoc specjalną. Co do samego systemu walk: walka na tury podoba mi się gdyz opiera się głównie na logicznym myśleniu. Odbywa się według ściśle określonych reguł. Ciekawym rozwiązaniem jest system punktów staminy któy pozwala nam za jednym razem uderzyć wroga więcej niż jeden raz. Jedynym minusem dla mnie jest to, że określają one również możliwość dostępu do danych poziomów magii. Podsumowywując walka w CC jest według mnie może być ciekawa i zajmująca ze względu na wiele możliwości. Dodatkowym atutem są techniki łączone, przy których należy podkreślić fakt, że gra posiada wiele różnych postaci, co pozwla odkrywać nowe techniki, a także Relief Charm, który umożliwia wyręczenie Serge'a w czasie walki przez inną postać, owocuje to dodatkowymi, potrójnymi atakami. To (narazie) tyle.