System walki jest imo strasznie podobny do tego z FF X-2. Z tą różnicą, że kieruje się jedną postacią. Dwie pozostałe robią to, co powinny robić. Czyli Enhancerzy buffują a Chemiści leczą. Nie ma tam czegoś takiego jak gambity. Jest system paradygmatów, które trzeba zmieniać w czasie walki. Nie można np. grać samymi Ravagerami, bo tak mi się podoba. Trzeba się nauczyć zmieniać paradigmy w czasie walki, np. na począteczek Rav-Rav-Chem, którzy zestaggerują przeciwnika(zniszczą mu obronę), a później Com-Com-Com i żonglujemy nim. Przed cięższymi walkami przyda się też Enh-Enh-Chem. Wracając do systemu walki-polecenia wybiera się normalnie w menu. Jednak jest tu pasek ATB, jak w X-2, czy VII. Jest on jednak podzielony na bloki, których na początku jest 3, później będzie ich 5 i 6 przy ulepszeniu broni na 3 poziom. Dzięki podziale na bloki można wyprowadzać ograniczoną przez siebie liczbę ciosów. Np. można na szybko zrobić 1 cios, a można poczekać moment i zrobić ich 5, zadając większe obrażenia. Mam nadzieję, że pomogłem.